


In Maastricht rijdt het verkeer sinds december 2016 niet meer door, maar onder de stad door. De Koning Willem-Alexandertunnel zorgt voor een soepele doorstroming op de A2, voor meer luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast en een mooiere omgeving.
Vier betrokkenen praten over het project.
Het project A2 Maastricht

Uniek in Europa
‘De A2 Maastricht is een fantastisch project, maar het ging niet zonder kleerscheuren. De aanleg van de tunnels vond plaats in de bouwcrisis en een aantal aannemers ging failliet. Dan vloeit opeens veel kennis, expertise en ervaring weg. Dat deed extra pijn omdat we nooit eerder een tweelaags tunnel hadden aangelegd. Op zo’n moment moet je echt de hele markt afstropen om nieuwe, goede bouwpartners in huis te halen.
De A2 Maastricht is een complex project. De stad staat op mergel. Dat kan een constructie goed dragen, maar is ook doorlatend. Om lekkages te voorkomen, plaatsten we de wanden van de bouwkuipen in een cementsleuf.
Het was een monsterklus, maar het geeft een kick om na een innovatieve procedure en de nodige hobbels op de afgesproken datum klaar te zijn. Wat nog meer voldoening geeft, zijn al die mensen die klapten toen de eerste auto’s door de tunnel reden. Een bekroning op een fantastisch mooie uitdaging. Een dubbellaags tunnel is uniek in Europa.’
Bauke Lobbezoo
projectdirecteur Avenue2


Iedere dag zondagochtend
‘We hebben hier nog wel eens een uitvaart. Telkens werden dan de werkzaamheden stilgezet om rust te hebben. Daar heb ik groot respect voor.
Grote complimenten heb ik ook voor de samenwerking met de omwonenden. Zij hebben veel invloed gehad op dit project. De kerk had geen beeld van de Heilige Barbara, de patroonheilige van mijnwerkers en tunnelbouwers. Na een oproep hebben mensen samen een Barbara-beeld gemaakt. De bouw van de tunnel verliep voorspoedig en was op tijd af. Het is natuurlijk duidelijk wie dat heeft verzorgd…
Ik ben benieuwd naar de verdere plannen voor dit gebied. De A2 was vroeger een muur tussen twee wijken met een eigen geschiedenis en een eigen identiteit. Ik hoop dat er op dit nieuwe stukje Maastricht woningen komen voor gezinnen met kinderen. En een mooie, brede school als stralend middelpunt.
Het resultaat is prachtig en wennen tegelijk. Vroeger raasden de auto’s vlak langs de kerk – het was het meest gepasseerde godshuis van Nederland. Nu gaat het verkeer ondergronds en is het hier stil. Het lijkt wel of het iedere dag zondagochtend is.’
Mattie Jeukens
pastor van de parochie van Onze Lieve Vrouw van Lourdes, Heilige Familie en Heilige Guliëlmus in Maastricht


Niet van de moppermaffia
‘Ik kan de gevoelens van de ondernemers in en rond Maastricht, toen de eerste auto door de Willem-Alexandertunnel reed, in één woord samenvatten: opluchting. Zuid-Limburg was na de mijnsluiting in de jaren ’70 de regio met de hoogste werkloosheid, nu is het een economische motor van jewelste. Met veel maakindustrie, zoals VDL NedCar in Born. Goede verbindingen zijn van levensbelang. Daarom gingen de handen ook op elkaar voor de plannen om de A2 te ondertunnelen.
Ik ben niet van de moppermaffia: er is hier puik werk geleverd. Het heeft even geduurd, met de nodige overlast, maar het resultaat is om trots op te zijn. Mooi, goede kwaliteit van de infrastructuur. Maar wat voor ons écht telt is de tijdwinst.
Natuurlijk heb ik nog wensen. De A2-as is belangrijk voor onze economie, ook elders moeten flessenhalzen verdwijnen. Dan stroomt het overal op de corridor goed door. De weggebruikers en onze economie verdienen die goede verbindingen.’
Frank van Buren
voorzitter Samenwerkende Industrieterreinen Maastricht


Schouderklopjes van familie
‘Vanuit de verkeerscentrale in Helmond houden we het verkeer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg goed in de gaten. Dankzij alle camera’s hebben we ook uitstekend zicht op de A2 door Maastricht. Bij incidenten kunnen we snel ingrijpen, onder andere via omleidingen of het aangeven van snelheden en kruizen boven de weg. Het stroomt hier beter door dan ooit. De ochtendfile tussen Luik en Maastricht is aan beide zijden verdwenen. Het vrachtverkeer had daar last van, tijd is geld voor ondernemers. En vakantiegangers op weg naar het zuiden zoeven nu dankzij de tunnels in een paar minuten door de stad.
Er volgen nog wat laatste puntjes op de ‘i’, we moeten nog een aantal toe- en afvoerroutes afronden. Maar de reacties van weggebruikers én omwonenden zijn positief. Want de situatie is al flink verbeterd: minder uitlaatgassen, minder verkeerslawaai en een mooie woonomgeving. Iedereen gaat erop vooruit. Had ik vroeger op familiefeestjes wat uit te leggen over al die files in en rond de stad, nu krijg ik schouderklopjes.’
John Schoenmakers
medewerker Operationeel Verkeersmanagement
Rijkswaterstaat Zuid-Nederland

