Van Deur tot Deur
De reiziger centraal

VANDeur

totDEUR

OV-terminals zijn stations waar mensen gemakkelijk moeten kunnen opstappen. Ook moeten ze hier gemakkelijk kunnen overstappen op  trein, bus, tram, taxi, auto, fiets of metro. De verbouwde stations worden groot genoeg om het groeiende aantal reizigers op te vangen.

Het gaat om de stations Rotterdam Centraal, Arnhem Centraal, Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuidas, Den Haag Centraal, Breda en Delft.

ProRail zorgt voor de realisatie van de nieuwe stations. De ontwikkeling van de stationsomgeving en stadscentra gebeurt door de gemeenten. IenM zorgt voor de coördinatie en de financiering.

Bekijk project

Het aantal treinreizigers groeit gemiddeld 3% per jaar. De meeste stations kunnen de stroom reizigers nog niet aan. Bovendien voldoen veel stations niet aan de eisen die reizigers stellen aan bijvoorbeeld veiligheid en comfort. Daarom slaan IenM, NS en ProRail de handen ineen en worden de stations van 8 grote steden verbouwd tot OV-terminals. Eén daarvan is Station Arnhem.

Lees meer

Een nieuw station voor Arnhem

In Arnhem bouwt ProRail samen met NS en de gemeente Arnhem een compleet nieuw station met meer ruimte en comfort voor reizigers. Een station dat past bij het belangrijke regionale, nationale en internationale spoorknooppunt dat Arnhem is.

Lees verder

In het nieuwe Station Arnhem komen alle vervoersvormen samen onder één dak: auto, fiets, trein, bus, trolly en voetganger. De stationshal is vloeiend gebouwd, zodat de reiziger ver voor zich uit kan kijken en vrijwel nergens een hoek om hoeft. Dat komt de overzichtelijkheid en sociale veiligheid ten goede.

Rondom het station verrijzen kantoren en woningen in een openbare ruimte waar innovatie, investeren in architectuur en uitstraling sleutelwoorden zijn. Het Arnhemse stationsgebied wordt zo een aantrekkelijk gebied, met een uitgebreid aanbod aan werkgelegenheid en woongenot.

Het project is een van de grootste naoorlogse ontwikkelingen in de stad. Er wordt 160.000m² gebouwd op 40.000m² grondoppervlakte. De totale investering bedraagt zo'n 625 miljoen euro.

Arnhem Centraal past bij de overheidsplannen voor ruimtelijke ordening, verkeer, vervoer, milieu en economie. Bovendien sluit het plan aan bij de ontwikkelings-plannen van de Stadsregio voor het gebied tussen Arnhem en Nijmegen. Binnen de Europese economie wordt dit gebied steeds belangrijker.

Opdrachtgevers:
Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Gemeente Arnhem, NS, ProRail, Stadsregio Arnhem - Nijmegen en Provincie Gelderland. Architect: Ben van Berkel van UNStudio’s. Bouwers: bouwcombinatie van BAM en Ballast-Nedam.

Meerdere verkeersstromen komen samen op een relatief klein oppervlak.
Deze video laat de logische routes zien voor voetganger, fietser, automobilist en passagier van trein, bus en trolly.

Arnhem behoort tot de drukste stations van Nederland. Het is een belangrijk knooppunt voor openbaar vervoer, zowel regionaal als landelijk. En internationaal, want Arnhem is één van de haltes voor de hogesnelheidstrein naar Frankfurt am Main. Daarom heeft IenM het station en de stationsomgeving van Arnhem aangewezen als zogeheten Sleutelproject. IenM ondersteunt deze projecten door investeringen in stations. Maar ook door investeringen in stedelijke kwaliteit om de economische positie te versterken van de regio’s waarin deze Sleutelprojecten liggen.

Met de nieuwbouw van het station en de stationsomgeving is voor de hogesnelheidstrein uit Duitsland een entree gemaakt met een hoogwaardige architectonische uitstraling. De regio Arnhem – Nijmegen positioneert zich hiermee internationaal tussen Randstad en Ruhrgebied.

De spooruitbreiding in Arnhem is ook van regionaal belang. De regio Arnhem–Nijmegen heeft een ontwikkeling van groeikernen langs het spoor doorgemaakt, waardoor de vraag naar meer treinen is toegenomen. Er is vraag naar meer treinen binnen de regio zelf, en naar de randstad.

Daaraan kunnen we alleen voldoen dankzij de uitbreiding van het OV-knooppunt.

Leo Postma en Tije Vaatstra
Ministerie van IenM

Arnhem is een belangrijk internationaal spoorknooppunt in Oost-Nederland. Op bijna geen enkel station stoppen zoveel vervoerders als in Arnhem: NS, ICE, Arriva en Breng. In de toekomst wordt ook het internationale regionale vervoer uitgebreid met een regionale trein van Arnhem naar Oberhausen en Düsseldorf. Ook is station Arnhem een belangrijk knooppunt voor regionale en lokale bussen en trolleybussen. In de nieuwe OV Terminal komen al deze vervoersoorten samen onder één dak, zodat reizigers comfortabel kunnen overstappen.

Reizigersgroei
Het aantal treinreizigers in Nederland groeit al jaren, ook in Arnhem. De spoorcapaciteit in Arnhem is enkele jaren geleden fors uitgebreid met de aanleg van extra sporen en perrons. Hierdoor is er op het spoor voldoende ruimte voor groei op de lijnen vanuit Utrecht, Nijmegen, Zutphen en Duitsland.

Momenteel bouwen we fase 2, het stationsgebouw. Deze OV-terminal gaat functioneren als een ontvangst- en doorvoergebouw voor reizigers. Het ontwerp van dit gebouw sluit aan op de ontwikkelingen in de stad en gaat uit van het bieden van comfort aan de reizigers.

Reizigerscomfort
Reizigers verwachten ook steeds meer comfort op stations. Mede daarom verbouwt ProRail op dit moment tientallen stations zodat reizigers niet alleen kunnen overstappen maar ook prettig kunnen verblijven, winkelen, eten enz. Onderdeel hiervan is de nieuwe inrichting van de perrons die momenteel door heel Nederland wordt geplaatst. In Arnhem zijn deze winter nieuwe wachtruimtes en banken geplaatst, voor extra reizigerscomfort.

Karin van Helmond
ProRail

Ik ben heel blij hoe de ontwikkelingen gaan nu. Sinds de terminals af zijn, en vooral de tunnel af is, groeit het optimisme in de stad. Het stationsgebied is wel een jaar of tien bouwterrein geweest, en dat is best lang.

Het stationsgebouw is een uitgesproken ontwerp, en dat wilde de opdrachtgever ook. Arnhem wil met het Centraal Station voor de stad en de regio iets meer doen. Bij het ontwerp heeft UNStudio’s rekening gehouden met de reiziger, de verknoping van de vervoersstromen en met de inpassing in de stad. Het is één geheel.

Het is interessant om te zien hoe gelaagd de stad in elkaar zit. De hoogteverschillen zijn aanzienlijk. Tussen de voor- en achterkant van het station zit 14 meter verschil. Wij wilden dat meenemen in het ontwerp. Dat is met twee busstations, een parkeergarage en een fietsenstalling best complex.

Daarom ook wilden we meer een transferlocatie ontwerpen in een landschappelijk geheel. Zodat je als bezoeker als het ware op natuurlijke wijze haast zonder bewegwijzering je bestemming kunt vinden en steeds kunt zien waar je naar op weg bent.

We hebben die hal ook niet echt als een treinstation gezien, maar als een plein voor iedereen. Een plek waar je ook heel goed kunt wachten. Op een bus. Of op familie die met de trein arriveert. Daarom hebben we een open restaurant ontworpen. Dat is een chique manier van wachten, waarbij je toch het overzicht houdt op iedereen die in de hal rondloopt.

Ben van Berkel
Architect en mede-oprichter van UNStudio’s

Reageer

Abonneer

Colofon

Edities

Ik heb de volgende opmerking of suggestie voor IMagine:

E-mailadres

Verstuur
Sluit

Ik abonneer mij graag op IMagine
E-mailadres

Verstuur
Sluit

Het relatiemagazine IMagine is een uitgave van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Hoofd- en eindredactie:
Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Ontwerp en realisatie:
Ontwerpwerk, Den Haag

Sluit

Bekijk editie 1 Bekijk editie 2 Bekijk editie 3 Bekijk editie 4 Bekijk editie 5 Bekijk editie 6 Bekijk editie 7 Bekijk editie 8 Bekijk editie 9 Bekijk editie 10

Sluit