MetMEERop eenkluitje
Lees meer
De antwoorden zijn nog niet uitgekristalliseerd. Duidelijk is wel dat er meer nodig is dan de aanleg van nieuwe infrastructuur alleen. Willen we Nederland in de toekomst bereikbaar en leefbaar houden, dan zullen we anders moeten kijken, denken en doen. Zoals minister Schultz van Haegen het zo mooi verwoordde: ‘We kunnen wel zeven banen asfalt rond de stad aanleggen, maar niet de stad in.’
IenM zoekt daarom, samen met andere partijen, naar slimme oplossingen om ons nu én in de toekomst snel, duurzaam en veilig te kunnen verplaatsen. Nieuwe innovaties zijn de sleutel voor een betere, slimmere bereikbaarheid. Intelligente transportsystemen die het verkeer veiliger, efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker maken. Meer ruimte voor experimenten met slimme auto’s. Meer gebruik van goede reisinformatie. Betere benutting van de infrastructuur. Want we kunnen de toekomst immers niet voorspellen, maar wel verkennen.
De wereldwijde autogemeenschap heeft grote vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van geautomatiseerde voertuigen. Nu breekt de tijd aan om geautomatiseerd rijden op de openbare weg te onderzoeken en demonstreren. Intelligente transportsystemen die het verkeer veiliger, efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker maken. Slimme auto's, die met elkaar communiceren, letten op je brandstofverbruik en files omzeilen.

De Nederlandse bevolking groeit nog zeker 15 jaar verder, en concentreert zich bovendien meer en meer in stedelijke gebieden. Dit vraagt om een nieuwe bereikbaarheidsaanpak voor ons dichtbevolkte land. Hoe gaan we om met vervoer in steden, waar mensen vaker kiezen voor fiets en ov in plaats van de auto? Hoe regelen we het vervoer tussen de steden? En hoe houden we het platteland bereikbaar, ook als daar steeds minder mensen wonen?

Slimme auto 


Aanpassingen in regelgeving 


Nederland testland 

